Toekomst van de digitale economie
Inspelen op de aanwezige Trends en Ontwikkelingen door Adjustable Glasses
Voor ondernemingen wordt het steeds belangrijker om trends in de digitale markt te herkennen en daar tijdig op in te spelen om er een voordeel uit te halen, dat is voor Adjustable Glasses niet anders.
Als een onderneming wat een digitaal product maakt met behulp van onder andere een app is het misschien nog wel net iets belangrijker dan voor een ‘’normale’’ productieonderneming zonder een primair proces gericht op de digitale markt. In deze paragraaf worden een aantal trends in de markt toegelicht en wordt er gekeken naar wat deze trends nou eigenlijk betekenen voor Adjustable Glasses.
Als eerste trend kan er gekeken worden naar de ontwikkeling van cryptovaluta, meer specifiek de ontwikkeling van blockchain. Het is duidelijk dat 2017 het jaar was van de cyptovaluta genaamd Bitcoin, met een enorme stijging van de waarde kwam de bitcoin meerdere keren in het nieuws.
Voor Adjustable Glasses is het zaak om deze ontwikkeling goed in de gaten te houden, bijvoorbeeld door op ten duur de betaling van de app ook te laten toestaan doormiddel van cryptovaluta als bijvoorbeeld Bitcoin.
Als tweede trend wordt er gekeken naar de opkomst van kunstmatige intelligentie, kunstmatige intelligentie die ook echt wat kan bijdragen aan Adjustable Glasses staat weliswaar nog in de kinderschoenen maar gezien de enorme opkomst en de eventuele kansen die daarbij komen kijken is het voor Adjustable Glasses zaak om op tijd in te stappen wanneer de markt daar klaar voor is. Bij kunstmatige intelligentie denken mensen vaak sneller aan SF-films als I-Robot of televisieseries als Westworld en ziet dat nog als heel ver weg, toch is het begrip en alles wat daarbij komt kijken al volop in ontwikkeling, denk aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s (TESLA, Google).
De derde trend speelt al langer maar is zeker iets om mee rekening te houden, deze trend gaat om het live klantcontact via een website of zelfs een app. Denk hier bijvoorbeeld een vraag die naar voren komt tijdens het kopen van kleding, voorheen zou men misschien kiezen om de vraag te stellen via de telefoon. Maar tegenwoordig is het ook vrij gebruikelijk om de vraag via een live-chat te stellen met de klantenservice, zo ben je sneller klaar tijdens het online-shoppen. Deze ‘’interface’’ met de klant is ook voor Adjustable Glasses een trend om de gaten te houden, zeker als het gaat om zeer persoonlijke vragen over de gezondheid (ogen).
Tot slot de vierde trend, deze gaat over de medewerkers binnen een organisatie die zich bezighouden met technologie. Deze nieuwe trend is gericht op hybride teams binnen een organisatie. Als onderneming bezig gaan met technologie vraagt om veel expertise, expertise die misschien niet altijd voor handen is. Hybride teams bieden dan wellicht de uitkomst, dit zijn teams die ten dele bestaan uit mensen binnen de organisatie zelf en uit mensen die op projectbasis zorgen voor een frisse blik en de benodigde expertise voor een niet-langdurig project. Een goede mix van skills en ervaring kan ook voor Adjustable Glasses wellicht een oplossing bieden als er voor een kortere periode geschikt personeel nodig is.
Een andere ontwikkeling die van toepassing is op Adjustable Glasses heeft betrekking op nieuwe wetgeving omtrent het beheren van privacy gevoelige gegevens. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houdt in dat over de gehele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. Ten aanzien van de AVG is Adjustable Glasses van plan bij aankoop van een account via de app om de klant extra toestemming te vragen om gegevens voor een langere periode op te slaan. Verder ziet Adjustable Glasses toe op het recht op dataportabiliteit, dit houdt in dat mensen het recht hebben om van een organisatie hun persoonsgegevens in een standaardformat te ontvangen. Adjustable Glasses ziet hier op toe door een extra kopje toe te voegen aan de app met de naam: ‘’Mijn Account’’. Voor Adjustable Glasses zitten er ook voordelen aan de nieuwe wetgeving gezien de ambitie om in meerdere landen actief te zijn. Vanwege een standaard privacywet in de EU geeft dit minder administratieve kosten, een gelijk speelveld en contact met één toezichthouder in plaats van meerdere.
3 mogelijke toekomstscenario’s voor Adjustable Glasses met betrekking tot duurzaamheid
Scenario 1: verduurzamen productie Adjustable Glasses.
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is steeds meer een trend in plaats van een hype. Als Adjustable Glasses verantwoorde producten op de markt wil brengen die waarde creëren voor de klant is het verduurzamen van de productie onmisbaar.
Het verduurzamen van de productie begint bij het begin van het waardeketen. Alle dochterondernemingen die de halffabrikaten en eindproducten produceren zullen worden voorzien van groene energie. Dit kan door zonnepanelen op de daken aan te brengen en eigen opgewekte energie te gebruiken. Daarnaast kan extra energie ‘groen’ worden ingekocht door energie afkomstig van hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. Dit zorgt voor CO2 neutrale elektriciteitsverbruik. Door Groencertificaten te behalen kan dit worden gecommuniceerd met de klant. Verder kunnen machines worden geselecteerd die verbruiken op basis van energie op vraag. Hierdoor wordt er minder energie verbruikt. Verder kan de warmte die machines genereren worden gebruikt om nieuwe energie op te wekken. Tot slot, kan verlichting op basis van ledlampen worden aangebracht die 85% zuiniger zijn dan gloeilampen.
Verder kan transport door middel van energie zuinige vervoersmiddelen te gebruiken. Denk hierbij aan vrachtwagenpark op basis van elektriciteit.
Aan het eind van het waardeketen, bij de verkoopkanalen mediamarkt en coolblue, kan afspraken worden gemaakt over het inzamelen van verbruikte producten om deze te recyclen of te refurbishen en opnieuw aan te bieden tegen een lager tarief.
Door de integratie van maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt Adjustable Glasses ervoor dat ze opkomende competitie voorblijft. Ze heeft het voorsprong dat er veel geld is geïnvesteerd in het opzetten van de productie van Adjustable Glasses. Het grote kapitaal dat vereist is geeft haar een voorsprong. Als er dan toch competitie zich aanbiedt, zal ze door middel van haar investeringen in maatschappelijk verantwoord ondernemen een betere positie hebben in de ogen van klanten, waardoor klanten eerder voor Adsjustable Glasses zullen kiezen.
Scenario 2: uitbreiding door nieuwe markten aan te boren.
Het doel van adjustable Glasses is marktleider worden op het gebied van geautomatiseerde brillen. Als het bedrijf zich goed gepositioneerd heeft in de markt en de verkoop goed loopt, kan er aan het volgende doel gewerkt worden. Het volgende doel is het aanboren van nieuwe markten en vervolgens marktleider worden op die markten. Dit kan door middel van het uitbreiden van dochterondernemingen die de Adjustable Glasses produceren. Verder zullen er verkoopkanalen in het buitenland moeten worden opgezet. Bijvoorbeeld door vergelijkbare kanalen als mediamarkt en coolblue te gebruiken. Denk hierbij aan Amazon die al is gevestigd in Amerika, Canada, UK, Duitsland, Spanje, Italië, Japan en China. Ook het Amerikaanse supermarktketen Walmart kan gebruikt worden als afzetkanaal. Zij is ook actief in Puerto Rico, Mexico, Verenigd Koninkrijk, Japan, India, Argentinië, Brazilië, Canada en China onder, onder andere, de namen: Wallmex, Asda, Seiyu, Best price.
Walmart is naast haar afzetkanaal ook interessant voor de big data die ze verzamelt. Walmart levert ook big data aan haar leveranciers. Andersom kan Google Glass ook een goede partner zijn voor Walmart doordat ze features aan haar bril kan toevoegen die big data kunnen verzamelen, opslaan en doorsturen naar Adjustable Glasses. Bijvoorbeeld kan er een feature aan de bril worden toegevoegd die de kwaliteit van lucht meet. Voornamelijk in Azië is smog een groot probleem. Door het meten van de luchtkwaliteit en de data te delen met gezondheidscentra, overheid, ecologen kunnen er maatregelen worden getroffen om mensen te beschermen. Eventueel kunnen er nieuwe producten worden ontworpen om smog tegen te gaan, zoals producten die de lucht automatisch verversen.
Scenario 3: uitbreiding van productaanbod.
Een derde toekomstscenario is het uitbreiden van het aanbod van producten. Zo kunnen er bijvoorbeeld Adjustable Lenses worden toegevoegd aan het aanbod voor mensen die niet zichtbaar een bril willen dragen.
Nog interessanter is het aanbod van upgrades via de app van Adjustable Glasses. De gratis app behoud haar normale service zoals het meten van de ogen, informatie voor de klant, hulp bij problemen door middel van contact met de dichts bij zijnde opticien. De betaalde app kan extra features bieden zoals het meten van de gezondheid van het lichaam. Zo kunnen ziektes opgespoord worden door een scan, informatie over de conditie van het lichaam worden laten zien tijdens het sporten. Door deze features kunnen blessures en ziektes vroegtijdig worden opgespoord. Contact met ziekenhuizen kan via de app worden gelegd, zoals afspraken inplannen, informatie over medicijnen, etc. Er kan ook een koppeling met de verzekering worden gemaakt om het contact tussen de het ziekenhuis en de verzekering efficiënter te maken. Hierdoor wordt er toegevoegde waarde word geboden voor meerdere stakeholders, namelijk de klant, het ziekenhuis en de verzekering. Hierdoor zal de volksgezondheid stijgen en wordt er maatschappelijk verantwoord ondernomen.
E-commerce
E-commerce is het zakendoen via internet. Internet is hierbij niet alleen een marketingkanaal of reclamemedium; er is sprake van e-commerce als je ook daadwerkelijk transacties uit kunt voeren. Adjustable Glasses richt zich vooral op B2B klanten. De producten kunnen door de afnemers online worden besteld, dit zijn elektronicawinkels zoals Cool blue en Mediamarkt. Evenementen en bijeenkomsten met elektronica als onderwerpen worden bijgewoond. Hier worden infoboekjes uitgedeeld over de nieuwste ontwikkelingen van de producten van Adjustable Glasses en met uiteraard de contactgegevens van de webwinkel. Ook worden potentiële klanten op evenementen en bijeenkomsten gevraagd om zich op te geven voor de nieuwsbrief via de e-mail. Zodra Adjustable Glasses een mooi aanbieding heeft voor een potentiële klant, dan wordt een e-mail gestuurd naar deze klant.
E-business
E-business omvat zowel het kopen en verkopen van producten en diensten als de servicelevering die daarbij hoort. E-business omvat dus meer activiteiten dan E-commerce. De interne bedrijfsprocessen worden hierbij op een effectieve manier geïntegreerd om de bedrijfsdoelen te realiseren. E-business is het geheel van zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd ter verbetering van de effectiviteit en efficiency van de bedrijfsprocessen en de distributieketen. De aftersales en servicelevering naar de klant vindt Adjustable Glasses zeer belangrijk. Veel klantcontact gaat tegenwoordig via internet, daarom maakt Adjustable Glasses ook gebruik van E-business.

Door middel van het ADOF-model is het mogelijk om de website van Adjustable Glasses te evalueren aan de hand van vastgestelde factoren. Dit wordt aan de hand van vier factoren gedaan namelijk: Accessibility, Design, Offer en Fulfilment. Bij iedere stap van deze vier factoren kunnen bezoekers ‘afhaken’ waardoor de website minder succesvol kan zijn.
Accessibility houdt de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de site van Adjustable Glasses in. De toegankelijkheid van de website is de eerste factor die bezoekers kan doen afhaken. De website van Adjustable Glasses moet toegankelijk zijn voor iedereen, onafhankelijk van leeftijd en functiebeperkingen. De URL van de website van Adjustable Glasses is door bezoekers makkelijk te begrijpen. Dit komt doordat de eigen bedrijfsnaam gebruikt is in de URL. De site van Adjustable Glasses is makkelijk te vinden, doordat de site bovenaan in de meest gebruikte zoekmachine Google staat onder de trefwoorden ‘Adjustable Glasses’.
Design omvat de gebruiksvriendelijkheid, structuur, actualiteit en inhoud van de site van Adjustable Glasses. Het design van een website betreft de visuele vormgeving, navigatie en structuur. Een slecht ontwerp van de website van Adjustable Glasses kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken, terwijl een goed ontwerp het bezoek aantrekkelijk maakt. De website dient eenvoudig te zijn, zodat de klant altijd gemakkelijk informatie kan vinden. Links op de site staat een keuzemenu waar alle onderwerpen terug te vinden zijn en door dit menu kan men makkelijk en snel switchen tussen de verschillende pagina’s. Daarnaast zijn rustige kleuren gebruikt en staat er niet teveel tekst op de website.
Offer slaat op het aanbod dat op de site van Adjustable Glasses gedaan wordt, de belofte. Het aanbod van informatie op de website van Adjustable Glasses moet aantrekkelijk, relevant en uniek zijn. De bezoekers blijven pas op een pagina als aan deze eisen wordt voldaan. De contactgegevens van Adjustable Glasses staan ook op de website, hierdoor kunnen de klanten gemakkelijk contact opnemen met één van de medewerkers van de klantenservice van Adjustable Glasses. Om de actualiteit van de site te waarborgen zal de site van Adjustable Glasses regelmatig onderzocht worden op verbeterpunten. Hierdoor blijft het aanbod van informatie voor de klant relevant.
Fulfilment is het waarmaken van de deal die gesloten is. Het nakomen van alle beloftes die op de site van Adjustable Glasses staan en de afspraken die gemaakt zijn. Indien de website voldoening geeft zullen de bezoekers terugkeren. Daarom is een snelle afhandeling van zaken ook essentieel en zal Adjustable Glasses e-mails binnen 48 uur afhandelen. Als bezoekers extra informatie aanvragen, dan kunnen zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief en zullen dit via de e-mail ontvangen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb