Strategie en Structuur
Strategie
Een strategie geeft in grote lijnen de route aan die de organisatie of een onderdeel daarbinnen moet volgen om de doelstellingen te behalen. Elk bedrijf kent een bepaalde strategie, er zijn breed genomen vier strategische keuzes om te volgen namelijk: Aanvallen (hoe zetten we onze sterke productkennis in, om de toenemende vraag in de markt voor ons te winnen), Verdedigen (hoe wenden we onze cashflow aan om ons te verdedigen tegen bijvoorbeeld stugge kredietverleners), Verbeteren (hoe gaan we om met ontevreden klanten om toch in te kunnen blijven spelen op de aanwezige behoeften in de markt?) of Terugtrekken (is het niet beter om onze slecht bereikbare locaties op te heffen gezien de sterk toenemende concurrentie?) (Berge L. T., 2016) (Oteman, 2016)
Met Adjustable Glasses is gekozen voor een aanvallende strategie met op marketingtechnische basis een strategie van product leadership. Met een strategie van product leadership ligt de focus vanzelfsprekend op het product. Met deze strategie probeert Adjustable Glasses te excelleren op productkwaliteit, innovatie en ook een stukje merkmarketing. Om niet in het midden te blijven hangen en na verloop van tijd weggeconcurreerd te worden is het zaak duidelijke keuzes te maken als het gaat om de strategie. Volgens het ‘’Generic strategies model’’ van Porter is hier dan ook gekozen voor een differentiatie strategie, Adjustable Glasses wil een product op de markt brengen waar veel vraag naar is met op zichzelf unieke eigenschappen. Een groot kenmerk in deze strategie is de focus op R&D, waardoor er een vernieuwend product ontstaat.
Strategiekaart
Het doel van Adjustable Glasses is om een nieuwe digitaal verstelbare bril te ontwikkelen die het dagelijks leven vereenvoudigd met als uiteindelijke doel om de bedrijfswaarde te verhogen, in de onderstaande strategiekaart wordt er een opzet gegeven hoe dit bereikt wordt.

Doelstelling
Adjustable Glasses verkoopt automatisch verstelbare brillen die bediend kunnen worden via de telefoon van de gebruiker.
In 2013 gebruikte al 61% van de Nederlanders een bril (Bruggink, 2013). Echter is de verwachting dat dit aantal nog verder zal gaan toenemen, omdat de digitalisering sterkt toeneemt. Dit heeft weer een slecht effect op de oog prestaties, waardoor het aantal brildragers zal toenemen. Andere reden waarom dit aantal zal toenemen zijn; de toenemende vergrijzing in Nederland, brillen zijn een mode-item geworden en optiekbranche heeft te maken met sterkte innovaties waardoor brillen lichter, dunner en comfortabeler worden (optiek.nl, 1999-2018).
Om deze reden verwacht Adjustable Glasses een groot marktaandeel te behalen, aangezien dit een zeer innovatief idee is en eigenlijk niemand erop zit te wachten om naar de opticien te gaan voor het opnieuw laten aanmeten van de sterkte van je ogen.
Adjustable Glasses heeft er dan ook voor gekozen om de volgende doelstelling te stellen voor het eerste jaar.
‘Na het derde jaar waarin Adjustable Glasses actief is in de optiekbranche, moet er 5% van het aantal brildragers in het bezit zijn van een bril van Adjustable Glasses.’
Bedrijfsstructuur
Het team van Adjustable Glasses heft besloten om een platte organisatiestructuur aan te houden. Hiervoor is gekozen omdat het team het belangrijk vindt dat iedereen gelijk is en dat iedereen direct betrokken is bij het besluitvormingsproces.
Om het proces in goede bannen te leiden heeft ieder team lid zijn eigen functie gekregen, waardoor de volgende verdeling tot stand is gekomen.
CEO - Chief Executive Officer à Marieke
CFO - Chief Financial Officer à Casper
COO - Chief Operating Officer à Chantal
CIO - Chief Information Officer à Mark
CMO - Chief Marketing Officer à Robin
Hieruit is de volgende Organogram te maken:

Maak jouw eigen website met JouwWeb