Processen en Informatievoorziening

Bedrijfsprocessen

De waardeketenmodel van Porter is oorspronkelijk ontwikkeld om na te gaan hoe de verschillende bedrijfsprocessen in een organisatie op elkaar zijn afgestemd om zo veel mogelijk waarde te genereren voor de klanten van Adjustable Glasses, dat verklaard dus de naam ‘waardeketen’. Maar het model is ook goed te gebruiken om als uitgangspunt te dienen bij het beschrijven van de bedrijfsprocessen van Adjustable Glasses. In figuur 1 is de waardeketen van Porter afgebeeld. 

Porter maakt onderscheid tussen primaire en secundaire processen, die in totaal uit negen generieke bedrijfsprocessen bestaan. Primaire processen geven invulling aan het bestaansrecht van een organisatie, ze zorgen er namelijk voor dat Adjustable Glasses kan doen waarvoor ze is opgericht. (MMO, 2013)

De primaire processen van Adjustable Glasses zijn: Inkomende logistiek, operationele activiteiten, uitgaande logistiek, marketing & verkoop en service.

Bij inkomende logistiek worden de onderdelen van de bril die geproduceerd zijn door dochterondernemingen van Adjustable Glasses aangevoerd, gekeurd en daarna opgeslagen in China. Bij operationele activiteiten worden de ingekochte onderdelen via een aantal bewerkingen en assemblagestappen omgezet in een eindproduct dat Adjustable Glasses kan leveren aan een klant. De uitgaande logistiek zorgt ervoor dat het gereed product, afkomstig uit operatie, na eventuele opslag in het magazijn gereed product uiteindelijk bij consumentenelektronica bedrijven in Nederland terechtkomt. Marketing brengt de behoefte van de klant van Adjustable Glasses in kaart en zorgt voor de vertaling van deze behoefte naar producten die de klant via de verkoop van consumentenelektronica bedrijven in Nederland kan kopen. Als de klant eenmaal het product heeft aangeschaft, zorgt het proces service ervoor dat de klant het product optimaal kan gebruiken. Om de service van Adjustable Glasses te waarborgen, zal er een klantenservice worden opgezet.

Onderstaande is figuur 1: 

Figuur 1 (Managementmodellensite, sd)

 

De secundaire processen zijn aanwezig om ervoor te zorgen dat de primaire processen van Adjustable Glasses kunnen functioneren. Ze ondersteunen dus de primaire processen maar geven niet direct invulling aan het bestaansrecht van Adjustable Glasses, wel indirect. Daarom worden deze processen ook wel de ondersteunende processen genoemd. (MMO, 2013)

De secundaire processen van Adjustable Glasses zijn: infrastructuur, human resources management, technologieontwikkeling en inkoop.

De (organisatorische) infrastructuur zorgt ervoor dat Adjustable Glasses kan functioneren via bijvoorbeeld informatiesystemen en security. Ook de besluitvorming, financiële processen en ontwikkeling van strategie en beleid van de directie worden tot de infrastructuur van Adjustable Glasses gerekend. Human resources management is verantwoordelijk voor het in dienst nemen, behouden van de juiste medewerkers, competentiemanagement, beoordeling en uitdiensttreding voor Adjustable Glasses. Technologieontwikkeling is de kern waar Adjustable Glasses de meeste waarde creëert voor haar klant. Bij technologische ontwikkeling worden, op aangeven van het Marketing proces, de producten van Adjustable Glasses verbeterd en ontwikkeld. Ook worden hier de bijbehorende productieprocessen en -methoden ontwikkeld en benodigde machines gespecificeerd. Inkoop voorziet in alles wat Adjustable Glasses zelf niet maakt, zoals de grondstoffen voor de productie van de onderdelen die de dochterondernemingen van Adjustable Glasses fabriceren. Dit proces gaat via leveranciersselectie, contracteren en het volgen van de inkooporder tot en met het beoordelen van de leverancier.

Balanced scorecard

De Balanced Scorecard is een methode om de kwaliteit van een bedrijf te meten en te verbeteren. Hierbij wordt zoals bij vele metingen niet enkel op financieel perspectief gelet, maar ook het klant-, intern- en innovatie perspectief wordt meegewogen. Voor deze verschillende variabelen worden kritische succesfactoren (later te noemen KSF) opgesteld met elk een kritische prestatie indicator en wordt hier vervolgens een norm aan verbonden. Op deze manier kan richting worden gegeven aan de vrij abstracte strategie van de onderneming aan de hand van KPI’s en hun norm, waardoor niet alleen op strategisch niveau doelen nagestreefd kunnen worden, maar ook op tactisch en operationeel niveau deze doelen makkelijk geïdentificeerd en nageleefd kunnen worden.

 

Financieel perspectief

Bij het financiële perspectief worden de financiële cijfers onder de loep genomen. Hierbij staat voorop: wat vinden financiers en aandeelhouders belangrijk?

In onderstaande tabel zijn vijf kritische succesfactoren en de bijbehorende kritische prestatie indicatoren gedefinieerd:

Koers

De koers is van groot belang voor de aandeelhouders en daardoor ook voor Adjustable Glasses.

Aan de koersstand is af te lezen hoe het bedrijf loopt en wat de marktinteresse voor het bedrijf is.

 

Winstgevendheid

De winstgevendheid is net als de koers een belangrijk onderwerp voor een onderneming als Adjustable Glasses. De winstgevendheid kan gemakkelijk worden berekend door de kosten van de opbrengsten af te halen. In dit onderdeel wordt da nook specifiek gemeten of de opbrengsten wel in overeenstemming blijven met de kosten.

 

Rentabiliteit eigen/vreemd vermogen

De rentabiliteit van het eigen en vreemd vermogen is zowel belangrijk voor de aandeelhouders als de vermogensverschaffers. Door de kengetallen van de rentabiliteit te berekenen is dit eenvoudig te analyseren.

 

Productiviteit

Aan de hand van de productiviteit van de onderneming kan getoetst worden hoe het gaat op de werkvloer, maar aan de hand hiervan kan het bedrijf en de verschillende afdelingen met elkaar geanalyseerd en verbeterd worden.

 

Liquide middelen

De liquide middelen geven aan wat een bedrijf op de korte termijn te besteden heeft. Een goede staat van liquide middelen zorgt ervoor dat de onderneming niet zomaar op een tekort aan geld stuit. Om vreemd vermogen aan te kunnen trekken dienen de liquide middelen op orde te zijn. Hierdoor is dit een kritische succesfactor voor de onderneming.

Klanten perspectief

Bij het klanten perspectief staan de volgende vragen centraal: Hoe kijken de afnemers (klanten) naar mijn bedrijf? Zijn ze tevreden, hoe vaak komen ze terug, kan ik meer uit mijn klanten halen?
In onderstaande tabel zijn vijf kritische succesfactoren en bijbehorende kritische prestatie indicatoren gegeven:

Service

Aangezien Adjustable Glasses een strategie van product leadership nastreeft is de kwaliteit van het product erg belangrijk. Het meten van de kwaliteit en uitval tijdens het productieproces wordt gedaan aan de hand van het interne perspectief. Binnen de service wordt kwaliteitsmeting ook hoog in het vaandel geplaatst, aangezien dit het punt is waar klanten terecht kunnen met klachten en/of defecten.

 

Kwaliteit

Naast de metingen van eventuele defecten en service beoordelingen wordt ook de productbeoordeling apart in de gaten gehouden. Op deze manier product Adjustable Glasses er zeker van te zijn dat de verwachting van de klant realistisch blijft (in samenspraak met marketing) en dat deze gewaarborgd wordt.

 

Afzet

Adjustable Glasses wil het beste product op de markt zetten en daarin doorgroeien. Hierom is het van belang om te meten wat de afzet is en hoe zich deze in de loop der tijd ontwikkelt.

 

Tijdigheid
Aangezien een goede kwaliteit vaak samengaat met een snelle service wil Adjustable Glasses ervoor zorgen dat de levertijd van het product zo hoog mogelijk is. De tijdigheid mag in de aankoop van een goed product immers niet voor belemmeringen zorgen.

Intern perspectief

Gezien Adjustable Glasses het beste product van de markt wil leveren is het van belang dat ook de interne processen strak zijn ingericht. Kwaliteitsborging is voor de onderneming een groot goed en uitval van materialen tijdens het productieproces wordt zoveel mogelijk voorkomen.

In onderstaande tabel staan verschillende kritieke succesfactoren genoemd waar de onderneming verder op wil focussen.

Effectieve marketing

Gedegen marketing kan een product maken of breken. Aangezien Adjustable Glasses een product levert dat voornamelijk aan de consumentenmarkt zal worden afgezet, zei het via retailpunten, is een makkelijke manier om de consumenten te bereiken door zelf reclame te maken via verschillende sociale media. Zo is het mogelijk om op twitter hashtags te populariseren die te maken hebben met het product. Verder kan het bedrijf de trends onder consumenten beter volgen om hun product zo nog beter af te stellen aan de wensen van deze consument.

 

Kwaliteit

Om het beste product te leveren moet de uitval binnen het productieproces al zoveel mogelijk geminimaliseerd worden om zo het optimale eindproduct te kunnen fabriceren.

 

Gemotiveerde medewerkers

De medewerkers vormen de ruggengraat van de onderneming. Door te zorgen voor een zo laag mogelijk ziekteverzuim komt dit niet alleen de productiviteit ten goede, maar ook zeker de cohesie tussen medewerkers onderling.

 

Sociale cohesie

Voor een perfecte bedrijfsvoering is ook de sociale cohesie tussen afdelingen en werknemers onderling van groot belang binnen de onderneming. Doordat medewerkers elkaar informeel beter leren kennen, zijn zij ook in staat om professioneel beter samen te werken is de gedachte. Hierom wordt er geïnvesteerd in personeelsuitjes en teambuilding om medewerkers te motiveren om samen voor een goed resultaat te werken.

 

Effectieve informatievoorziening

Adjustable Glasses streeft een snelle en gedegen besluitvorming na. De onderneming werkt met en kent het model van Lean6Sigma. Ook de informatievoorziening is hierop aangepast. Zo worden lange vergaderingen binnen de gehele onderneming zoveel mogelijk beperkt en werkt iedereen verder met korte standups en snelle meetings om zich daarnaast zoveel mogelijk te kunnen bezig houden met hun primaire werkzaamheden.

Innovatie perspectief

Gezien het innovatieve product en de ontwikkelingscomplexiteit hiervan is er binnen de onderneming genoeg ruimte voor innovatie en verbetering in zowel processen als het product zelf.

In onderstaande tabel zijn de verschillende kritische succesfactoren voor de onderneming weergegeven.

R&D

Voor Adjustable Glasses is R&D een zeer belangrijk aspect. Niet alleen zorgt het voor het beste product conform de gekozen strategie van de onderneming, maar ook zorgt R&D ervoor dat de onderneming in de toekomst ook weer innovatieve verbeteringen doet waardoor hun omzet gegarandeerd wordt en zij voor de volgende toekomst ook weer in staat zijn veel uit te geven aan R&D. Als R&D op de juiste manier wordt ingezet kan het dus dienen als een vicieuze cirkel voor het voortbestaan van de onderneming.

 

Geschoold personeel

Binnen het intern perspectief kwam de motivatie van de medewerkers en hun onderlinge cohesie al even aan bod. Naast de sociale aspecten zijn ook de kennis aspecten van de medewerkers een succesfactor in het resultaat van de onderneming. Goed geschoolde werknemers brengen direct of indirect meer waarde aan in het bedrijfsproces. Dit heeft niet enkel betrekking op productie, maar ook bijvoorbeeld op de automatisatie-afdeling, waar goed geschoolde ICT’ers sneller efficiëntere oplossingen kunnen bedenken. Hier valt enige overlap te vinden met het innovatieperspectief.

 

Inspraak personeel in R&D-beslissingen

Uiteraard vindt Adjustable Glasses het van groot belang om goed te luisteren naar haar klanten. Zij zijn uiteindelijk degenen die het product moeten gaan gebruiken en hier wordt dan ook als eerste naar geluisterd. Daarnaast zijn de medewerkers van de onderneming van groot belang voor het innovatie perspectief. Zij werken tenslotte elke dag met het product, elk op hun eigen manier. Hun inspraak op R&D-beslissingen wordt meegewogen door enquêtes onder alle medewerkers.

Op deze wijze komen er niet alleen betere ideeën voor R&D tot stand, maar kunnen medewerkers ook daadwerkelijk invloed hebben op hun werkproces en het product dat zij voortbrengen, waardoor de verwachting is dat de motivatie omhoog gaat.

Maak jouw eigen website met JouwWeb