M.I en Query gebruik

Marketing Intelligence

Het begrip marketing intelligence laat zich alsvolgt definiëren: Voornamelijk externe data over de markt(en) waarop de onderneming actief is welke de onderneming analyseert met de intentie dit te gebruiken voor het maken van beslissingen. Marketing intelligence kan gebruikt worden om te analyseren waar marktkansen liggen en voor het formuleren van marktbewerkingsstrategieën en penetratiestrategieën. (Marketing Intelligence)

 

Concreet kan bij marketing intelligence (ook wel bekend als Big Data) aan de hand van verschillende systemen informatie worden vergaard welke gebruikt kan worden bij het besluitvormingsproces.

 

Social media

Adjustable Glasses zal gebruik maken van sociale media als Facebook en LinkedIn om hun product aan te prijzen en naamsbekendheid te verwerven. Hier wordt onder meer geanalyseerd wat de bezoekersaantallen, likes, en reacties op de berichten zijn. Op deze manier kan de populariteit van het bedrijf op sociale media gemeten worden. Op basis van deze informatie kunnen profielen van de doelgroep worden samengesteld. Vervolgens kan de onderneming aan de hand van deze informatie besluiten nemen en doelgroepgerichte advertenties tonen.

 

Website

Ook via de site van Adjustable Glasses kunnen relevante metingen worden gedaan. Aan de hand van Google Analytics zal de onderneming sitebezoeken analyseren om aan de ene kant doelgroepinformatie te verkrijgen en anderzijds constant verbeteringen op de website uit te kunnen voeren. Ook wordt Analytics gebruikt om de website ‘hoger’ in de zoekresultaten te krijgen en om de zoekwoorden te optimaliseren aan de hand waarvan de website gevonden kan worden.

Tot slot wil de onderneming ook bij de zoekresultaten in Google gebruikmaken van doelgroepgerichte advertenties. Wanneer potentiële klanten dan bijvoorbeeld zoeken op ‘optimale bril’, komt als eerste een advertentie van Adjustable Glasses in de lijst.

 

Vanuit het product zelf

Via de verschillende online marketingkanalen kunnen natuurlijk al relevante gegevens verzameld worden. Maar ook het product dat Adjustable Glasses op de markt brengt kent de mogelijkheid om gebruikersgegevens op te slaan. Deze gegevens gebruikt de onderneming om voorkeuren van verschillende gebruikersgroepen te identificeren en om het product beter te maken. De gegevens die ontstaan bij gebruik van het product, worden niet aan derden verstrekt en zal de onderneming enkel intern verwerken en gebruiken.

 

 

Query-gebruik binnen Adjustable Glasses:

 

Welke queries moeten worden gebruikt voor de databases binnen de onderneming Adjustable Glasses? Om deze vraag – welke centraal staat in dit onderdeel – te kunnen beantwoorden dient eerst te worden nagegaan wat queries nou eigenlijk zijn.

Het woord query – Engels voor vraagstelling – betekent in de informatica een opdracht die aan een database wordt gegeven om een bepaalde actie uit te voeren welke mogelijk ook gegevens teruggeeft.  Een query wordt niet als vraag genoteerd, maar hier wordt een speciale taal als SQL of relationele algebra voor gebruikt.

 

Queries zijn dus altijd vragen aan een database en kunnen de volgende functies hebben:

  • Create (of insert): Toevoegen van nieuwe records aan de database
  • Read (of select): Opvragen van gegevens
  • Update: Wijzigen van gegevens
  • Delete: Verwijderen van gegevens

(Query, 2018)

 

In het geval van de onderneming Adjustable Glasses is het handig het queriegebruik te indentificeren aan de hand van het gegevensstroomdiagram van de onderneming. Eigenlijk elk subproces binnen het diagram dient voorzien te worden van een query.

 

Op het moment dat een klant een order plaatst dient herkend te worden of dit een nieuwe klant of een bestaande klant is. Wanneer het een bestaande klant betreft dient er een read-querie gedraaid te worden waarbij de klantgegevens opgehaald worden uit het relatiebeheer. In het geval van een order van een nieuwe klant dienen de klantgegevens nog toegevoegd te worden aan de database en dient er dan ook een create-query aangemaakt te worden.